Wij hebben hier recent binnen de regio Zuidoost Utrecht (de Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist) nieuwe afspraken over gemaakt. Tot nu toe deed elke gemeente het op zijn eigen manier, wel of niet via het berichtenverkeer. We gaan vanaf 2023 werken met aparte productcodes met een M van Maatwerk in de naam bijvoorbeeld 45A53 is bij ons begeleiding individueel specialistisch (jeugdwet) en dit wordt dan 45M53 in het geval van een maatwerkcontract. We gaan deze voorziening dan koppelen aan de aanbieder met wie een maatwerkcontract wordt afgesloten. En inderdaad ook een aparte contractgroep. Aanbieders moeten dit dan wel via het berichtenverkeer gaan declareren. We zijn pas net begonnen dus ik kan nog geen ervaringen delen maar we verwachten als voordeel dat beter inzichtelijk wordt hoe vaak dit soort zorg wordt ingezet in onze regio. Behalve deze administratieve handelingen zit er in de nieuwe werkwijze ook een stap dat de collega's van inkoop en contractmanagement en de beleidsmedewerker het voorgenomen maatwerkcontract onder ogen krijgen en nog zouden kunnen ingrijpen wanneer zij weten dat deze zorg (bij een andere aanbieder bijvoorbeeld) wél is ingekocht. Of het ontbreken van dit aanbod kunnen meenemen bij toekomstige aanbestedingen.