Voorzieningen welke op "Te leveren" blijven staan.

Avatar afbeelding
Apr 05, 2023
Anita van Loon schreef
Bij de controle van lijstwerk lopen we er tegenaan dat er indicatie zijn welke nooit tot een levering komen. Er is voor deze levering nooit een 305 startbericht binnengekomen en er zijn ook geen factuurregels. Vaak betreffen het kortdurende indicaties of indicaties welke na korte tijd al ingekort zijn omdat de zorgaanbieder geen zorg kon leveren. Of ook wel oude indicaties welke volgens de oude systematiek In Zorgned door een tijdelijke stop een nieuwe toewijzingen hebben gekregen en nooit meer zijn gestart. Deze leveringen blijven bij ons bij Te leveren staan ook als voor deze indicaties al lang de einddatum is verlopen. Dit zorgt nogal eens voor verwarring en ook voor "vervuiling" van onze BI-data daar deze indicaties (hoogstwaarschijnlijk) nooit gefactureerd gaan worden. Omdat wij deze controle nu hebben toegevoegd aan een onderdeel van periodieke controles worden zorgaanbieders nu eerder gewezen op hun plicht om door te geven dat zij een indicatie niet gaan verzilveren. Alleen hebben we best nog veel "oude" al lang afgelopen indicaties welke op "te leveren" zijn blijven staan.
Mijn vragen. Ten eerste herkennen jullie dit systeem of gelden er in jullie gemeente/regio andere afspraken waardoor dit bij jullie niet voorkomt? Als jullie hier ook tegenaan lopen, hoe gaan jullie hiermee op? Trekken jullie deze indicaties alsnog in in overeenstemming met de zorgaanbieders of blijven deze ook staan? Zou het een voordeel zijn als ook deze indicaties een periode na de einddatum van de indicatie naar het onderdeel Beëindigd en geannuleerd zou worden overgezet? Ligt het aan onze instellingen dat deze indicaties op "Te leveren" blijven staan, is er hiervoor ook een andere inrichting mogelijk?
2 Antwoorden
Apr 11, 2023
Hanneke Roelofs schreef
Hoi Anita,
Bij ons gaan deze vanzelf naar geannuleerd na een x aantal dagen. Dit komt (volgens mij) doordat wij in de algemene instellingen onder het onderdeel "levering" bij "Levering automatisch annuleren" het vinkje aan hebben staan en bij de twee velden hieronder een aantal dagen hebben ingevuld.
Mogelijk is dit bij jullie niet aangevinkt?
Bij ons wordt 180 dagen na de laatste mutatie de levering automatisch geannuleerd en 0 dagen na verlopen geldigheid.

Ik heb hier aanvullend zelf ook nog een vraag over, namelijk in hetzelfde stukje van de instellingen kun je ook inrichten of de levering automatisch beëindigd wordt en na hoeveel dagen. Wij hebben hier in beide situaties 0 dagen staan. Onze regiogemeenten hebben hier 45 of 100 dagen staan.
Ik loop er tegenaan dat bij ons de levering in de nacht na de einde geldigheid de status "beëindigd" krijgt en als dan daarna de zorgaanbieder een 307 stuurt levert die een retourfout op (9019: Het regiebericht kan niet gekoppeld worden aan een toewijzing.)
Is het dan beter om hier niet 0 dagen in te vullen maar wat langer zodat de zorgaanbieder de tijd krijgt om een 307 te sturen? @Zorgned, hebben jullie hier advies voor wat bij deze velden qua aantal dagen verstandig is om in te vullen?

Dank vast, groeten, Hanneke Roelofs (Wijk bij Duurstede)
Avatar afbeelding
Apr 13, 2023
Bianca Brals-Oomkens medewerker schreef
Hoi Anita en Hanneke,

De instelling die Hanneke benoemd is inderdaad de instelling die ervoor zorgt dat “Te leveren” leveringen na een x aantal dagen worden geannuleerd.

@Anita, indien je deze service aan gaat zetten zullen ook de “oude” te leveren leveringen worden geannuleerd.

@Hanneke, een advies is hier moeilijk over te geven, al is 0 dagen wel echt krap. Dat raden we niet aan. Eventueel kan hier jullie adviseur voor worden geraadpleegd.

Met vriendelijke groet Bianca Brals-Oomkens (ZorgNed)